środa, 20 czerwca 2012

Park Pszczyński - czerwcową porą.


Kto zważa na wiatr, nie może siać,
a kto patrzy na chmury, nie może żąć...



Słoneczna pogoda sprawia, że korzystamy z jej dobrodziejstw i każdą wolną chwilę przeżywamy na łonie natury... Niedzielne popołudnie,  kolejny już raz spędziliśmy w Parku Pszczyńskim... Lubię to miejsce... Jest oazą zieleni, ciszy, spokoju... Jest miejscem pięknym o każdej porze roku... Tak naprawdę, to w każdym miesiącu park inaczej wygląda.




Byłam tutaj miesiąc temu... Wtedy park był przystrojony różnokolorowymi azaliami i różanecznikami... A teraz ? Wchodząc na teren Parku, przywitała mnie para majestatycznych lwów, leżących u podnóża podjazdu prowadzącego do zamku... Zatrzymałam się na chwilę... Przede mną rozpościerał się przepiękny park krajobrazowy tzw. angielski... Rozległa polana otwierała się ku stawom na rzece Pszczynce... O tej porze, malownicze skupiska drzew przybrały  się w ciemnozielone szaty... Liczne rozlewiska i stawy z rozlewiskami, stały się wylęgarniami ptactwa wodnego. Co chwile słychać popiskiwania małych kaczuszek, które odłączyły się od matek kaczek... Te jednak bardzo szybko podpływały do swoich pociech...


Nawet Bellusia rozkoszuje się bieganiem po tutejszych łąkach... Spacer alejkami parkowymi to prawdziwa przyjemność... Z każdego zakątka w nasze nozdrza dolatuje odurzający zapach jaśminowców i żylistka szorstkiego... Rozłożyste buki, jesiony, graby...dają wspaniały cień... W liściach hasa sobie zefirek, dający nam lekkie ochłodzenie... Ciszę przerywają przelatujące pszczoły. Zwabił je tutaj zapach rozkwitających drzew lipowych...





A co do ciekawostek, to właśnie tutaj 15 czerwca 1575 roku wojewoda krakowski Andrzej Tęczyński, dogonił uciekającego do Francji króla Henryka Walezego. Błagał, prosił  go, aby powrócił na polski tron. Ten jednak wolał wracać do swojej ojczyzny. Zrezygnowany kanclerz, miał ponoć krzyknąć: "Bądź wola Twoja". Na pamiątkę tego zdarzenia wśród starych drzew postawiono kapliczkę o tym tytule... Zawsze, kiedy tutaj jestem robię zdjęcia. One mają utrwalać zmiany zachodzące w parku i krajobrazie... Na zdjęciach dopiero widać, jak  w ciągu miesiąca i roku on się zmienia...



   

69 komentarzy:

  1. piękne zdjęcia super są kocham takie widoki.No zamartwiłyśmy się tymi kłopotami.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Agatko, ja się nie martwię. Wydatki były przewidziane w budżecie.
      To Wam współczuję, że na Was spadły.
      Pozdrawiam

      Usuń
  2. Przepiękny park, ciekawa historia o wojewodzie Tęczyńskim i królu Walezym.
    Pozdrawiam bardzo cieplutko:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jolu, ten park jest wyjątkowy.
      Bardzo ciekawy jest cały region pszczyński.
      Pozdrawiam

      Usuń
  3. Pora na jaśminy, pięknie pachną :-)
    A zdjęcia zapraszają do spacerów :-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lubię, kiedy zakwitają jaśminowce.
      Ten ich zapach jest wprost odurzający...
      Pozdrawiam

      Usuń
  4. Park jest bardzo ładny, duży i jest gdzie spacerować. Można też wpatrywać się w wodę, co lubię. Udało mi się już tam być. Zrobiłaś bardzo ładne zdjęcia. Śliczną masz Bellusię i pewno kochaną. Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. W "Napotkanych perełkach" poświęciłam kilka postów Bellusi.
      To cudowny, bardzo ułożony piesek.
      Bardzo ją kochamy.
      Pozdrawiam

      Usuń
  5. O tak... Zdecydowanie piekne miejsce i nie dziwie sie, ze zachwycasz sie nim przy kazdej okazji, bo kazda pora roku przynosi piekne, nowe szaty.
    Serdecznie Cie pozdrawiam!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Alegrio, ja kocham przyrodę.
      Kwiaty, krzewy, lasy, łąki to jest to czym się rozkoszuję...to jest to co kocham!
      Pozdrawiam

      Usuń
  6. Ja również zachwycam się tym parkiem, dużo tam spotkałam wiewiórek ostatnio... Pięknie go nam pokazałaś, Łucjo:) No i Bellusię nareszcie!:))) Ubóstwiam tę rasę. Takiego ma moja córka... Wyściskaj ją ode mnie...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Clisho, jak będę pisała o Skansenie pszczyńskim to zamieszczę zdjęcia wiewiórek.
      Kiedy jadę, to zawsze zabieram ze sobą torebkę orzechów włoskich.
      Zawołam kilka razy: Basiu, Basiu...Już przybiegają.
      Clisho, to jest przytulanka, pieszczoszek.
      Pisałam Gidze, że zamieściłam kilka postów w "Napotkanych perełkach" - kategoria zwierzęta.
      Serdecznie pozdrawiam

      Usuń
  7. Super blog, można poczytać i oko nacieszyć.
    A jak podobało Ci się w Nowym Sączu.
    Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Danusiu,
      prawdę mówiąc to przez cały dzień tj. od godz. 10-tej do 16,30 zwiedzaliśmy Park Etnograficzny. To miejsce czarodziejskie. Tutaj nie można się spieszyć.
      Miasto zostawiam na kolejny wyjazd.
      Do pokonania mam w jedną stronę 200km...
      Serdecznie pozdrawiam

      Usuń
    2. Króciutko o Skansenie piszę w "Napotkanych perełkach"
      Jeżeli Cię to interesuje, to serdecznie zapraszam.

      Usuń
  8. Magiczna Pszczyna, jak zawsze piękna. To miejsce przyciąga jak magnes.
    Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Przypuszczam, że Ciebie również przyciąga wspaniałe miasto księżnej Daisy.
      A Ona też czeka na nas na ławeczce przy Rynku.

      Usuń
  9. Kocham zapach jaśminów. mam ich dwa w ogrodzie i zawsze czekam aż zakwitną. Twoje wycieczki są dla mnie zawsze inspiracją. Dziękuję:-)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Aniu, ja też mam trzy krzewy jaśminowca.
      Ze względu na ich szybki rozrost posadzone są już poza ogrodem.
      W części łąkowo-leśnej.
      Pozdrawiam

      Usuń
  10. Wcale nie dziwię się, że lubisz tam wracać. Zdjęcia potwierdzają urodę i dobry klimat tego miejsca. A lwy na straży są majestatyczne i królewskie. Zachwyciło mnie pierwsze zdjęcie- aż chciałoby się wtulić nos w te piękne kwiaty.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gosiu, lubię czerwiec m.in. na kwitnące żylistki i jaśminy...
      Wcale nie dziwię się, że wspaniały zapach zwabia słowiki...
      A może on je narkotyzuje,odurza?

      Usuń
  11. loving all the shades of green in these images xo

    OdpowiedzUsuń
  12. Łucjo, te zdjęcia są absolutnie bombowe, po prostu ukazują piękno parku pszczyńskiego.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moniko, to zasługa tego czarodziejskiego miejsca.
      Przypuszczam, że Ty jako wielki wędrownik po Polsce i Świecie również odwiedziłaś to miejsce.
      Pozdrawiam

      Usuń
  13. Witaj.
    Bardzo ciekawe fotki.
    Są naprawdę urokliwe.
    można na nie ciągle patrzeć.
    Zapraszam do siebie:
    http://foto-w-sieci.blogspot.com
    http://krzysiekpolcyn.blogspot.com
    Pozdrawiam.
    Miłego dnia

    OdpowiedzUsuń
  14. Piękne miejsce, fantastyczne widoki. Bardzo lubię spacery w takich zakątkach. Pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Miejsce urokliwe, dlatego tak chętnie do tego zakątka jeżdżę.
      Pozdrawiam

      Usuń
  15. To jest to, zwierzaczek spacer, zieleń cudna i woda. To raj dla duszy, po zimie spędzonej w murach. pozdrawiam ciepło.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Lotuś, mamy prawdziwe lato. Słońce, gorąco, zieleń, wodę...
      Pozdrawiam

      Usuń
  16. Gorgeous scenery and architecture. I love how lush and green everything is.

    OdpowiedzUsuń
  17. I can understand why you like this park so much. The views of the castle and river are marvelous. You did a wonderful job of capturing the lion at the entrance -- he's very majestic.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Here I have everything I like.
      Castle, park, flowers, water ...

      Usuń
  18. Tak mi zapachniał ten twój słoneczny jasmin,że czym prędzej muszę iśc nacieszyć się zapachem mojego.A własnie słyszę nadchodząca burzę.A burzy bardzo sie boję.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Wiele osób pisze o przetaczających się burzach.
      Na szczęście u mnie jeszcze w tym roku burzy nie bylo.
      I bardzo dobrze.
      Pozdrawiam

      Usuń
  19. ...mostek na ostatnim zdjęciu niczym mostek w krainie baśni się mi jawi:)
    Serdeczności zasyłam:)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Meg, w tym parku wiele jest takich mostków.
      Są prześliczne !!!

      Usuń
  20. jak zwykle cudne foty !
    nigdy nie byłam w tym parku i już chyba żałuję ...
    kocham żylistki !

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Joanno, ja też kocham żylistki.
      Mają w sobie coś z egzotyki.
      Pozdrawiam

      Usuń
  21. Czasem zdjęcia mnie zadziwiają, jak Twoje! Często przypomina mi się jedno zdanko ,"zobaczyć.... i umrzeć! Tak to wszystko widzę:)
    Pozdrawiam:)))

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Oj Ozonko, gdzie mnie do Twoich zdjęć ?
      Ja jestem daleko w...polu.
      Moje to takie bidy.
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Jakie "bidy"? O czym Ty piszesz? Robisz przepiękne zdjęcia kwiatom, ogrodom i czemu tylko chcesz!!!
      Rany! Jeśli nie Ty, to kto?
      Zachęcasz ludzi do oglądania ogrodów, świata. Zachęcasz do życia!
      Nic już nie napiszę, bo nie wypada. Przez kolano Ciebie nie przewinę i nic nie "wrzepię" nigdzie, bo za stara jestem!
      Pozdrawiam serdecznie i głowa do góry!
      Pa:)

      Usuń
    3. Oj, tym razem to już przesadziłaś i to bardzo...
      Jesteś taką sexy dziewczyną a nie żadną starszą.
      Pozdrawiam

      Usuń
    4. Natura okazała się dla mnie litościwa. Dobre geny mam i tyle:)
      Pa:)))

      Usuń
  22. Beautiful and interesting photos!

    OdpowiedzUsuń
  23. W 1973 roku byłam na urlopie w Goczałkowicach i zrobiono nam wycieczkę do Pszczyny. Jednak od tego czasu wiele się tam zmieniło. Rozkoszne są kaczuszki i Twoja Bellusia:)
    Serdecznie pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Anno, Goczałkowice odwiedziłam w ubiegłym roku.
      Są tam przepiękne ogrody Państwa Kapiasów.
      W parku pszczyńskim są setki kaczuszek i ich maleństw.
      Bellusia jest najcudowniejszym pieskiem.
      Pozdrawiam

      Usuń
    2. Dokładnie to byliśmy na urlopie w ośrodku przy samej zaporze. Mąż do tej pory wspomina potężne karpie tam pływające, a ja zaś wycieczkę łodzią po jeziorze, które powstało po wysiedlonych wioskach.
      Serdecznie pozdrawiam.

      Usuń
  24. Piękne, pełne letniego oczekiwania zdjęcia. I podoba mi się to: "Bądź wola Twoja". Pozdrawiam.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Tojavie, jesteście podróżującym małżeństwem, sądzę, że kiedyś zawędrujecie w pszczyńskie.
      Warto to zrobić. Jest tu wiele zabytków i blisko w Beskidy.
      Pozdrawiam

      Usuń
  25. what a gorgeous place to visit, your photographs are so beautiful!! i love the reflections in the second image!!

    thanks so much for visiting "it's all about purple" and leaving me such kind comments. i really appreciate it!!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I also like the reflections on the surface of water.
      Debby, thank you very much.

      Usuń
  26. What wonderful images these are!
    I especially love the reflection in the second one.
    Beautifully captured!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. I'm glad you liked the pictures.
      Thank you very much.
      Łucja-Maria

      Usuń
  27. Łucjo, jeż
    eli chcesz to też możesz robić takie zdjęcia.
    Wystarczy, że zainstalujesz sobie (za darmo) program: PhotoScape
    Wiem, że znasz j.angielski,ale ten program jest po polsku.
    Ja sobie zainstalowałam z internetu. I działa znakomicie.
    Polecam...
    Pozdrawiam cieplutko:))))

    OdpowiedzUsuń
  28. Łucjo,obiecuję sobie odwiedzić Pszczynę i jakoś mi nie wychodzi.Mój brat z żoną często tam jeżdżą,bo zauroczyła ich miejscowość i okolica,a ja nie mogę się zebrać.Dzięki za piękne fotki.Pozdrawiam serdecznie.

    OdpowiedzUsuń
  29. Ech... Pszczyna.. coraz piękniejsza :)

    OdpowiedzUsuń
  30. No nie, dawno nie byłam, jadę w sobotę! Przez Ciebie, Łucjo, hihihi!

    OdpowiedzUsuń
  31. Beautyful bright pictures.
    well composed...compliments!!

    Grtz Nieske

    OdpowiedzUsuń
  32. PIĘKNY JEST PARK PSZCZYŃSKI(wstyd się przyznac ze tam nie bylam)jest niedaleko od mojego miejsca zamieszkania fotki piękne i zameczek przez lato zrobię sobie wycieczkę bo warto pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  33. ***Życzę Ci dnia miłego, Kwiatów słońcem pachnących, Przyjaciół kochających, Radości i śmiechu bez końca. Dni pełnych pogody i słońca,..życzę super Weekendu*** Z SERCA POZDRAWIAM I BUZIACZKA ZOSTAWIAM.

    OdpowiedzUsuń
  34. zapraszam na mój wiersz miłość kama cnomok

    OdpowiedzUsuń
  35. ODPISZ MI NA MEJLA CMOK KAMA

    OdpowiedzUsuń
  36. Another beautiful series of photos! I love your blog... so much beauty! :)

    OdpowiedzUsuń
  37. Witaj Moja mila! Nie wiem ktory z Twoich blogow bardziej mnie zajmuje.Oba sa fantastyczne-jak mawiala nie odzalowana Alutka z serialu Rodzina Zastepcza.Byl to jedyny serial naszejTVP ktory moglam ogladac na okraglo.Grala w nim nieodzalowana wspaniala aktorka Gabrysia Kownacka ktora znalam osobiscie.Z nia wlasnie swego czasu dawno dawno temu bylam w Pszczynie.Pszczyne odwiedzalam czesto wszak bardzo blisko sie urodzilam i chodzilam do szkoly /Rybnik/.To bylo takie nasze miejsce na krotkie wycieczki.Bardzo ladnie pokazalas to miejsce.Dziekuje Ci tez za odwiedziny u mnie.Pozdarwaim Halina

    OdpowiedzUsuń

Jeśli rozpoznasz siebie na zdjęciach i nie chcesz być na tym blogu, proszę poinformuj mnie o tym.
Ja bardzo szybko usunę te zdjęcia..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...